Bijlmer - City of the Future versus stedelijk vernieuwing

bijlmerexpress
0





Visie van Le Corbusier in 1933

 Het originele idee van de ideale stad van de architect Le Corbusier was dat voetgangers en auto's gescheiden waren op verschillende niveaus . 



In 1962 ontwierp de architect Siegfried Nassuth, die vooral was geïnspireerd door de ideeën van de CIAM en de Zwitserse architect Le Corbusier, de Bijlmer. Onderdeel van die filosofie is, naast de strikte scheiding tussen wonen, werken en recreëren, ook de scheiding van auto-, fiets- en voetgangersverkeer. In het oorspronkelijke ontwerp van de Bijlmermeer is deze filosofie strikt uitgewerkt. Maar het grote verschil tussen de Bijlmer en het ontwerp van Le Corbusier is de omkering van het voetgangers- en autoniveau.    




De Bijlmerdreef  Siegfried Nassuth @Bijlmermuseum

Onder de Bijlmerdreef zag het er soms wat verlaten uit.






Onder de Bijlmerdreef



In 1995 werd een begin gemaakt met stedelijke vernieuwing van de Bijlmer. Trouw schreef: 'De slopershamer gaat tegen de 'functionele stad', ooit in Amsterdam-Zuidoost gebouwd naar het oorspronkelijke idee van de Zwitserse architect Le Corbusier. Voor de ontwerpers van de vernieuwde G-wijk geldt niet Le Corbusier maar Berlages Amsterdam-Zuid als grote inspiratiebron. De verlaagde Bijlmerdreef gaan fungeren als de 'ruggegraat' van die Bijlmer-nieuwe stijl. Stadsdeelvoorzitter R. Janssen droomde al hardop van 'de Apollolaan van Zuidoost', verwijzend naar de brede statige Apollolaan die door het chique Amsterdam-Zuid loopt. Architect Felix Claus van het architectenbureau Claus & Kaan, verantwoordelijk voor het ontwerp van de huurwoningen, hield het liever op de iets minder pretentieuze Roosevelt-laan die door de Rivierenbuurt loopt.'






Nieuwe Bijlmerdreef in 2017


Tags

Post a Comment

0Comments
Post a Comment (0)