Het vreemde creatieve schrijfproces van dichter Radna Fabias

Afrorepublic
0

Iedere schrijver heeft zijn eigen creatieve proces, en dus ook dichter Radna Fabias. In een boeiende video legt ze het uit hoe ze tot ideeën komt, terugkerende patronen herkent en hoe ze een lege witte pagina vult met een gedicht.  In de video spreekt ze over het creatieve proces achter haar debuutbundel Habitus.


Schrijfproces

Ik verzamel doorlopend materiaal. En dat is niet alleen tekst, maar ook alles wat eigenlijk mijn aandacht vraagt. En dat kan van alles zijn, en dat leg ik ook op verschillende manieren vast.

Dus ik maak foto's. Ik maak filmpjes. Ik neem geluiden op. Ik luister mensen af. En dat verzamel ik allemaal.

En naarmate er tijd overheen gaat begin ik te zien welke dingen zich herhalen. En dat zijn dan de dingen die mijn aandacht hebben. Of die, zonder dat ik daar moeite voor hoeft te doen, steeds weer terugkomen. Dat kom dan vrij organisch tot stand.

En vervolgens ga ik een keer zitten. Als een keer iets af moet, wat heel lang niet het geval was omdat ik niet schreef voor publicatie. En dan ga ik naar het materiaal kijken.

En dan ga ik kijken wat ik tot dat moment heb en ik dan ga daarover nadenken, en dan ga ik dingen naast elkaar plaatsen.

Ik merk dat er heel veel tegenstellingen in mijn werk zetten. Die ga ik dan naast elkaar leggen en  kijken wat er dan tussen ligt. Ik kijk naar vertroebelingen tussen gebieden. Dat vind ik Interessant. Ik vind daar poëzie ook geschikt voor.

En je kunt de vertroebeling goed tonen, vooral die vertroebelingen die je mogelijk in het dagelijks leven niet zo snel bespreekt. Omdat mensen gebaat zijn bij helderheid in het dagelijks leven. En dat is praktisch, het heeft ook een praktische functie. Maar het is ook jammer, soms,  omdat er heel veel schakeringen zijn en heel veel nuance zit tussen zaken in.


Ik probeer dan die gebieden te onderzoeken aan de hand van al dat materiaal. En dat is echt heel veel. Het is eigenlijk een hele idiote methode. Ik had het er laatst over met een dichteres en het slaat eigenlijk helemaal nergens op, het is echt te veel. Voordeel daarvan is wel, dat je nooit met een lege pagina hoeft te beginnen.

Dus als ik aan het schrijven ben en ik heb even niks, dan ligt er altijd wel iets. En het zijn dingen waar ik om geef, dus ik hoef niet iets te verzinnen om te geven, dat ligt er al. Het is dan alleen een kwestie van kijken wat je daarmee kan.

Dus zo is de bundel ongeveer tot stand gekomen.

Gedicht

Op de Nacht van de Poëzie draagt ze een gedicht voor uit haar bundel Habitus.



Post a Comment

0Comments
Post a Comment (0)